Åben udgravning i Snejbjerg

Museum Midtjyllands arkæologer inviterer til Åben udgravning den 17. oktober mellem kl. 12 og 15, hvor der vil være mulighed for at få et lille kig ind i Snejbjergs ældste historie.

Forud for en ny parcelhusudstykning ved Studsgårdvej i Snejbjerg er museets arkæologer gået i gang med denne nye spændende arkæologiske udgravning. Efter forundersøgelsen stod det klart, at der både var fund fra jægerstenalderen, bronzealderen, jernalderen, måske vikingetid og i hvert fald middelalder og renæssance, alt sammen inden for et forholdsvis lille område.

Den historiske gård Munksgård lå i området – den har vi fundet sporene af – og hvad der er mindst lige så spændende er, om vi også finder dens forgængere helt tilbage i måske 1000-1100 årene.

Med andre ord samtidig med byggeriet af Snejbjerg Kirke, som jo også ligger ganske nær.

Alle er velkomne mellem kl. 12-15 og arrangementet er gratis.

Udgravningen er på marken ved Studsgårdvej. Der er mulighed for parkering lige syd for udgravningen – lige over for Munkgårds Allé. Se dette kort:

17.10.2023

Kl. 12.00-15.00