Ønsker du at indlevere en genstand til museet, er det vigtigt at genstanden hører til museets geografiske område, eller at genstandens proveniens falder indenfor museets fokusområder.
Proveniens vil sige, at genstanden har en historie, og at du, som giver, kender til genstandens oprindelse og historien bag den. Museum Midtjyllands ansvarsområde dækker Herning og Ikast-Brande kommuner. Indenfor dette område har vi fokus på at fortælle historien om tekstilindustrien, tørveindustrien, hedebrugets historie og de midtjyske plantagers historie. Din genstand skal altså historisk set være tilknyttet hertil.
Det er også vigtigt, at du altid først kontakter museets samlingschef. Vi modtager nemlig ikke genstande uden forudgående henvendelse og accept. Så i første omgang skal du ringe eller maile til museets samlingschef – og send os gerne et billede af genstanden.
Du vil herefter blive kontaktet af samlingschefen eller af en vores faginspektører, som giver dig svar. Hvis museet gerne vil modtage genstanden, laver vi en aftale om, hvordan du indleverer den.
Når du indleverer din genstand, skal du skrive en indkomstseddel. Her udfyldes oplysninger om genstandens alder, hvor den kommer fra, hvem der har brugt den, og hvem der forærer genstanden til museet. Jo flere oplysninger, jo bedre kan vi formidle genstandens historie.
Du skriver samtidig under på, at museet bliver den nye ejer af genstanden. Genstanden vil enten indgå i museets samling, eller den vil blive brugt i udstillingsøjemed.