Dansk design indtager OL

Vidste du, at der er tradition for, at danske OL-atleter bærer dansk design når de færdes rundt i OL byen?

I anledning af Tekstilmuseets nye sportsudstilling We are the Champions og det kommende OL i Paris 2024 har museet opsat særudstillingen ”Dansk design indtager OL”.

Gør dig klar til et nostalgisk gensyn, når udstillingens OL-dragter fra sommeren 1980 dyrker de korte shorts og rød hvide striber, og kom tæt på den danske OL-lejr i Paris 2024, hvor det nyeste tøj skal give de danske atleter sammenhold uden for banen. Der er nemlig i udstillingen også et smugkig på det tøj de danske atleter bærer til OL i Paris i år.

Det begyndte allerede i 1980 til De Olympiske Lege i Moskva. Dengang var det det populære danske modebrand Dranella, som designede tøjet. Bag Dranella er ægteparret Drasbæk og deres tøj blev i 1960’erne og 70’erne synonym med det at være samfundsbevidst, og at turde stille krav som forbruger.

Siden har der været tradition for, at andre kendte danske mærker leverer det tøj, som OL atleterne bærer i OL byen.

I 2024 står BESTSELLER for femte gang for tøjet. Og meget er sket siden 1980.

Udstillingen kan opleves tirsdag til søndag, kl. 11-16 på Tekstilmuseet i Vestergade frem til 11. november 2024.

07.06.2024 - 10.11.2024

Tirsdag-søndag, kl. 11-16