Den gamle by og en slagterbutik fra Herning

Den Gamle By og en slagterbutik fra Herning

Hvordan genskaber man egentlig en slagterforretning fra 1974?

Og hvorfor skal 1974 i det hele taget på museum?

Disse og lignende spørgsmål bliver besvaret, når tidligere formand for Historisk Forening vicedirektør Allan Leth Frandsen fra Den Gamle By holder foredrag om etableringen af museets 1970’er-bydel. En af forretningerne er en slagterforretning, der delvis er opbygget på basis af slagter Bessmanns forretning i Herning.

Slagterbutikken er udstyret med kølediske og en række redskaber som knive, kødøkser og fade som stammer fra Bessmanns butik. Men kødet er lavet af plastic, hvorfor også japanske modelkonstruktører, tyske pølseattrapper, danske slagtere og en enkelt kunstner har været har været ind over for at skabe den rette atmosfære.

Foredraget bliver et kig ind i museumsfolkenes værktøjskasse om arbejdet med at genskabe 1974 i Den Gamle By.

Allan Leth Frandsen kom til Herning i 1989, hvor har startede som journalist senere startede han et lille enkeltmands firma: ”Historisk Håndsrækning”. Mange kender sikker Allan bedst fra hans mange bogudgivelser og for hans tid som skribent i Herning Folkeblad, hvor han leverede ”Glimt fra Gamle Dage” til lørdagsavisen. Fra 1996 til 2006 var han formand for Historisk Forening for Herning Kommune, og stod bl.a. for redaktionen af Herning-bogen.

Foredraget er arrangeret af Historisk Forening for Herning Kommune i samarbejde med Museum Midtjylland og Museumsforeningen. Det er både muligt at deltage som medlem og ikke-medlem.

17.01.2024

Kl. 19.00

Pris: 90,- og 50,- for medlemmer af Historisk Forening og Museumsforeningen for Museum Midtjylland, Herning

Frilandsmuseet Herning