Strikke workshop på Tekstilmuseet Det inderste tøj

Det inderste tøj

Eventyrlystne strikkere kan nu igen få adgang til Museum Midtjyllands samling af strikket tøj til inderst på kroppen, og lave deres egne nyfortolkninger. Det sker i løbet af fem strikke-workshops i efteråret 2022.

Museum Midtjylland har en spændende samling af beklædning, til den inderste del af kroppen, som indbyggerne på heden brugte til at holde varmen i den hårde vestenvind. I februar havde vi en række populære workshops, men der er meget mere spændende materiale i samlingen, som vi skal dykke ned i løbet af disse fem mødegange.

Hen over efteråret vil vi arbejde videre med at studere det inderste tøj; undertrøjer, underbenklæder, huer og andre uldne genstande helt tæt på, så vi kan finde ud af hvordan de er strikket. Efter vi har set og talt om genstandene skal vi lave individuelle strikke prøver af detaljer. Det kan være de detaljer, der synes mest interessante eller de sværeste at gennemskue i originalerne. Ved at sammenligne vores eget strik med originalerne kan vi efterhånden danne os et indtryk af hvordan originalerne er strikket.

Der vil undervejs i forløbet være fokus på den midtjyske strikkehistorie. Alt afhængig af deltagernes interesse, og eventuelle spørgsmål så kan vi finde på at hente flere genstande frem fra samlingerne. På denne workshop skal vi eksperimentere og udveksle viden og erfaring fra hinandens resultater.

Kurset er for de eventyrlystne strikkere, som får lys i øjnene ved tanken om at kaste sig ud i strik-eksperimenter. Man skal have lyst til at eksperimentere med at strikke uden mønster eller facitlister.

Datoerne er: 1. september, 15. september, 6. oktober, 3. november & 1. december, kl. 17-20

Prisen for alle fem mødegange er 620 kr. og der betales ved første mødegang.

Tilmelding er nødvendig og skal ske via denne side.

01.09.2022

Kl. 17.00-20.00