Fastelavn og vinterferiesjov på Frilandsmuseet Herning

Fastelavn og vinterferiesjov

Torsdag d. 15. februar fejres der fastelavn på Frilandsmuseet Herning for hele familien.

Her kan du pynte fastelavnsris, lave masker, slå katten af tønden og høre om fastelavn i gamle dage. Der vil også være rig mulighed for at kigge inden for i Frilandsmuseets historiske hus eller besøge Jens Nielsens bondegård.

Fastelavn er en skik, der har rødder tilbage til tiden før reformationen. I den katolske tid var fastelavn indgangen til den 40 dage lange faste. Ud over at nyde al den mad, der snart ville blive forbudt, var fastelavn også en periode, hvor verden blev vendt på hovedet og hvor de almene normer ikke gjaldt.

Kl. 11 slår vi katten af tønden og kårer årets kattekonge og kattedronning. Helt frem til slutningen af 1800-tallet kunne man opleve tøndeslagning med en levende kat. Denne dag nøjes vi dog med lidt godter i tønden. Du må selvfølgelig gerne være klædt ud.

Der er gratis entré for hele familien.

15.02.2024

Kl. 10.00-13.00