forskning-aeldre-bronzealder-museum-midtjylland

Fortidsmindedag ved Boest

Museum Midtjylland markerer i år Fortidsmindedagen ved at invitere på en cykeltur omkring Boest Mose lørdag d. 22. april.

Her blev der i 2015 fundet fem ekstraordinært store økser med metaldetektor, som er et sjældent fund i Nordeuropa. Overraskelsen blev endnu større, da man under udgravningen også fandt armringe af guld, som var blevet nedlagt ved siden af fem parallelle stolperækker. Fundene er i europæisk særklasse.

Området og cykelturen byder dog også på flotte bronzealderhøje, mystiske lommeskålsten og fund efter stenalderjægere.

Museumsinspektører Vibeke Juul Pedersen og Constanze Rassmann vil undervejs fortælle om den nyeste viden om forhistorien i området omkring mosen.

Fortidsmindedagen afholdes af arkæologiske museer i hele landet i samarbejde med Slots- og Kulturstyrelsen.

Turen varer ca. 2. timer og det er gratis at deltage.

Cykelturen finder sted i et ujævnt terræn, uden at være en mountainbike route.

22.04.2023

Kl. 11.00-13.00