Fra bindstouw til strikkecafe

Fra bindstouw til strikkecafé

I en ny udstilling på Tekstilmuseet trækker vi en tråd fra fortidens bindestuer til nutidens strikkecaféer. I udstillingen kan du opleve strikkede unikaværker og blive inspireret af gamle og nye måder at skabe strikkefællesskaber.

Du kan også slå dig ned og strikke videre på strikketøj, der vil vokse frem i løbet af udstillingen ved gæsternes fælles hjælp. Måske strikkeriet endda giver anledning til en hyggelig snak?

Fællesstrik

Bindestuerne var en udbredt skik i det midtjyske i slutningen af 1800-tallet, hvor flere familier samledes for at strikke sammen. På den måde kunne man få sig en hyggelig stund og en god sladderhistorie samtidig med, at man kunne deles om det sparsomme lampelys og få noget fra hånden.

Også i nutiden er der massiv opblomstring af strikning og strikkefællesskaber såvel fysisk som gennem communities online. Hvor der tidligere blev strikket af nødvendighed, strikkes der i nutiden af lyst og som udtryksform. Engang var strikketøjet primært i uld og efter lokale opskrifter, mens der i dag strikkes med luksuriøse materialer fra hele verden som alpaka, mohair, silke som og gerne efter opskrifter fundet på det globale internet. Der strikkes også i bæredygtighedens tegn som en modreaktion til forbruget af masseproducerede varer.

Uanset hvad, hvordan og hvorfor, der strikkes, er der tilsyneladende noget magisk ved at strikke i fællesskab!

Garn-elskere

Bag udstillingen står GarnElskende Mesdames også kaldet GEM’erne, der er en dedikeret gruppe af håndstrikkere, der går i gemmerne på landets kultur- og kunstinstitutioner og lader sig inspirere til nyt, unika strik.

GEM’ernes formål er at sætte fokus på vores kulturarv, især den kvindelige, gennem udstillinger af unika-værker, der er inspireret af museers og institutioners samlinger og af samtidens trends. De søger at skabe fokus på de gamle håndværk og på kulturarven samtidig med, at de viser, hvordan den kan inspirere til nye tekstiler. Deres medie er håndstrik, ikke blot som brugsgenstande, men også som udstillings genstande og installationer.

Udstillingen kan opleves frem til 1. august 2024.

21.03.2024 - 01.08.2024

I museets åbningstid: tirsdag-søndag, kl. 11-16