Vanterne fra Herning. Workshop på Tekstilmuseet

Glimt fra museets samlinger – Vanter

Tekstilmuseet præsenterer fra d. 1. juli endnu en særudstilling i udstillingsrækken ’Glimt fra museets samlinger’. Denne gang med de ikoniske vanter fra Herning-egnen.

I udstillingsrækken viser vi højdepunkter fra Museum Midtjyllands imponerende samling af tekstiler, og publikum inviteres til at gå på opdagelse i de ting, som fortidens midtjyder har haft mellem hænderne. Vi stiller skarpt på en lille del af samlingen og skifter efter et halvt års tid til et nyt emne.

VANTERNE FRA MIDTJYLLAND

Siden 1600-tallet har midtjyderne strikket og solgt uldvarer. De vanter, der blev strikket på heden, har været både til eget brug og til salg. De udstillede vanter dannede i efteråret 2021 rammen for en række workshops. Her fik nogle entusiastiske strikkere muligheden for at nærstudere vanterne, og gå i dybden med strikketeknikker og detaljer. Resultaterne heraf kan også ses i udstillingen.

I udstillingen er der udover vanterne desuden udstillet nogle af de genstande, som skulle til for at strikke vanterne. Publikum kan se nogle af vores ældste strikkepinde fra 1800-tallet, og museets sjældne gillikroge, er også kommet med på udstillingen. Gillikrogene har siddet på strikkerens venstre skulder, så hænderne var frie til strikning.

STRIK SELV

Der er mulighed for at kigge forbi museumsbutikken på vej ud, hvis man gerne vil have fingrene i sin egen gillikrog eller et kit til at strikke sin helt egen Herning-vante. Selvom sommersolen skinner over Midtjylland i disse dage, kan man jo med fordel gå i gang nu, så vanterne er klar til efteråret.

Udstillingen kan ses fra d. 1. juli til og med d. 11. december 2022 på Tekstilmuseet.

01.07.2022 - 11.12.2022

I museets åbningstid, tirsdag til søndag kl. 11-16