Glimt fra samlingerne. workshop på Tekstilmuseet

Glimt fra samlingerne

Er du vild med at strikke, og er du interesseret i håndværkets historie? Så kom og vær med i Museum Midtjyllands tekstile studiegruppe.

Her arbejder vi i fællesskab på at blive klogere på de historiske tekstiler fra museets samling – og vi eksperimenterer med forskellige teknikker.

Vi arbejder mest med strikkede genstande, men også hæklede, broderede, orkerede m.m. Vi laver typisk prøver på teknikker for at sammenligne med det originale tekstil og for at finde ud af, hvordan det er lavet, men vi læser også faglitteratur og diskuterer den.

Vores arbejdsmetode i de fem workshops er, at vi sammen undersøger genstandene og forsøger at rekonstruere dem. Der er ingen facitliste og deltagerne skal være eventyrlystne og klar på at eksperimentere.

I foråret skal vi i studiegruppen beskæftige os med tøj fra 1940’erne og 50’erne, og museets samling indeholder både børne- og voksentøj. Vi skal undersøge en samling slidte og lappede voksentrøjer fra 40’erne, som er strikket af garnrester og garn fra ældre trøjer, som blev trævlet op. Kontrasten til 50’ernes opsving bliver nem at få øje på, når vi undersøger børne- og voksentøj fra 50’erne, farvekoordineret og bevaret uden meget slid. 40’ernes materielle og økonomiske begrænsninger og 50’ernes stigende forbrug giver stof til eftertanke om hvordan vi bruger nutidens tekstile ressourcer.

Der er fem workshops i forløbet, og de finder sted d. 21. februar, 20. marts, 17. april, 15. maj & 12. juni, kl. 17-20 på Tekstilmuseet.

Prisen for alle fem mødegange er 620 kr. og der betales ved første mødegang.

Tilmelding er nødvendig og skal ske via denne side.

21.02.2024

Kl. 17.00-20.00