hammerum-pigen Museum Midtjylland

Hammerum-pigen

Onsdag d. 22. marts holder tidligere museumsdirektør Tinna Møbjerg og arkæolog Hans Rostholm foredrag om Hammerum-pigen.

Det hele startede i 1993.

Ved anlæggelse af en ny vej blev der fundet 7 jordfæste-grave, hvor flere af gravene viste sig at være sensationelle. Det var især Grav 83, også benævnt Hammerum-pigens grav, som indeholdt velbevarede tekstiler, samt grav 8, der indeholdt et velbevaret trætrug.

Derfor blev de to grave taget hjem til museet som præparater. Men der gik 16 år før Hammerum-pigens grav blev undersøgt og 13 år mere inden grav 8 kunne færdig udgraves.

Denne aften vil foredragsholderne fortælle om det tværfaglige samarbejde mellem mere end 20 forskere, som har givet os en ny og rørende indsigt i, hvordan en begravelse foregik i slutningen af det andet århundrede på Herning-egnen blandt bønder, men i et miljø med et udsyn langt ud i Europa.

Foredraget sker i samarbejde mellem Museumsforeningen for Museum Midtjylland, Herning, Historisk Forening i Herning Kommune og Museum Midtjylland. Alle er velkomne.

22.03.2023

Kl. 19.00-21.00