Landsbyfesten på Frilandsmuseet Herning

Landsbyfesten

Søndag d. 20. august er det igen tid til den traditionsrige landsbyfest på Frilandsmuseet Herning. Medbring familien og madkurv og tag på søndagsudflugt i det grønne.

På dagen er der fokus på håndværk, og der vil være mulighed for at stifte bekendtskab med de gamle håndværk, som ofte var til stede ude i de små landsbyer. De frivillige fra Landsbylauget er meget bekendte med de forskellige fag, og vil på dagen fortælle om forskellige håndværk.

Man kan blandt andet opleve:

• Der vil blive tændt op i den historiske esse fra Fjelstervang og smedene vil vise deres håndværk
  • Tækkemanden demonstrerer sin kunnen
  • I kan prøve at kærne smør på den gamle stampekærne
  • Prøv også at vaske tøj på den gamle vaskevugge i træ
  • Biavleren vil fortælle om biavlens betydning og demonstrere slyngning af honning
  • Man kan snitte på snittebænkene
  • Lege gamle lege
  • Uldaktiviteter

I dagens anledning kommer en skomager og en skrædder også forbi. Niels Kristian Brinth vil vise den gamle kunst at fremstille træsko uden brug af maskiner og Frilandsmuseets gæster kan denne dag prøve kræfter med at udhule en træsko. Han vil fremvise skomagerværktøj, som har tilhørt træskomager Jens F. Voetmand. Pernille Jørgensen er uddannet skrædder og vil bl.a. vise, hvorledes en herrejakke er bygget op.

Herning Husflid er også til stede med en lille udstilling med deres håndarbejder.

Der er gratis entré for hele familien, og man er meget velkommen til at medbringe frokost og tæppe. Hvis vejret ikke viser sig fra sin bedste side, rykkes arrangementet indenfor.

20.08.2023

Kl. 12.00-16.00