Brynje fra Hedegård

Nyt fra arkæologerne

Museum Midtjyllands arkæologer vil onsdag d. 6. december fortælle om de mest interessante af de fund og udgravninger, som de har beskæftiget sig med i årets løb.

I oktober havde museets arkæologer en større udgravning ved Munksgård i Snejbjerg, hvor der er fund fra rigtig mange perioder af oldtiden.

Aftenens fokus kommer dog også til at ligge på nogle af museets forskningsprojekter. Der er rigtig god nyt at fortælle om det vigtige projekt ved Hedegård (syd for Ejstrupholm), hvor der nu er kommet midler til bearbejdningen af gravpladsen og ikke mindst nye udgravninger til sommer.

Der arbejdes også med flere bopladser fra jernalderen, tørvespader fra blandt andet Knudmose og et velbevaret sværd fra en grav ved Aulum. Aftenen byder desuden på en præsentation af nye analyser af fund Snejbjerg og Vildbjerg. Arkæologerne medbringer også nogle af fundene, så der bliver mulighed for at kigge nærmere på et udvalg af dem.

Det bliver en spændende aften, og der bliver også tid til en pause, hvor Museumsforeningen serverer kaffe og æbleskiver.

Arrangementet sker i et samarbejde mellem Historisk Forening for Herning Kommune, Museum Midtjylland og Museumsforeningen for Museum Midtjylland, Herning.

Der er et begrænset antal pladser og tilmelding skal ske via denne side.

06.12.2023

Kl. 19.30

Pris: 50 kr. for medlemmer af Museumsforeningen og medlemmer af Historisk Forening for Herning Kommune. Pris for ikke-medlemmer: 90 kr. Kaffe og æbleskiver er inkluderet i prisen.

Frilandsmuseet Herning

Museumsgade 32, 7400 Herning