På tidsrejse i landskabet på Klosterlund Museum

På tidsrejse i landskabet

Kom med på en tidsrejse i landskabet ved Bølling Sø!

Landskabet omkring Klosterlund Museum vrimler med gode historier! I tusindvis af år har mennesker levet af og i naturen på stedet – lige fra de første rensdyrjægere på vandring til tørvearbejderne i 1900-tallet.

Arkæologiske spor har vist, at Bølling Sø var et hot spot allerede i jægerstenalderen. Efter istidens afslutning for 11.500 år siden dukkede de første rensdyrjægere op ved søen. I årtusinderne derefter blev området flittigt brugt af jæger-samlere, der levede i små grupper på evig vandring og udnyttede landskabets muligheder fuldt ud.

Senere i historien spillede gården Klosterlund en stor rolle i området, da den fra begyndelsen af 1900-tallet var centrum for et driftigt forretningseventyr. På Klosterlund blev der udvundet tørv af mosen fra 1914 til 1950, og rigtig mange mennesker – både mænd, kvinder, børn, unge og gamle har taget en tørn på stedet.

Din guide på turen er Inga Kofoed fra Klosterlund Museum. Foruden at kende til stedets kulturhistorie har en Inga baggrund som geolog – og så er hun en drøngod fortæller!

Husk godt fodtøj og beklædning efter vejrforholdene.

Før turen vil der være mulighed for at besøge museet frem til klokken 15. Der kan købes kaffe/te/Kakao, kage, pølsehorn mm. i museets café.

Det er også muligt at komme på tidsrejse i landskabet d. 26. august.

13.07.2023

Kl. 15.30-17.00