Museumsdirektør for Museum Midtjylland, Laura Liv Weikop, stopper ved udgangen af april, og tiltræder pr. 1. maj en nyoprettet stilling som Museumschef ved Kongernes Samling, organisationen bag museerne på Koldinghus, Amalienborg og Rosenborg.

Alle på Museum Midtjylland er selvfølgelig kede af at skulle sige farvel til Laura, men kigger tilbage på fire gode år med fart på og rivende udvikling samt et rigtig godt samarbejde.

”Det skal ikke være nogen hemmelighed, at det er med meget stor beklagelse, at jeg som formand for Museum Midtjyllands styrelse har modtaget Lauras opsigelse. Samtidig vil jeg også være den første til at ønske hende et stort tillykke med det nye job – et job som hun naturligvis ikke kan sige nej til. Ja, det må vel nærmest siges at være et drømmejob indenfor museumsverdenen. Jeg kan da midt i dette derfor også glæde mig over og også være lidt stolt over, at Laura med sit helt fantastiske arbejde for Museum Midtjylland har gjort sig så godt bemærket, at hendes næste spring nu er til et job af denne kaliber som museumschef for Kongernes Samling – det er så flot.”

• Marianne Bjørn, Formand for Styrelsen for Museum Midtjylland

Laura Liv Weikop har siden sin tiltrædelse som direktør for Museum Midtjylland i januar 2017 været med til udvikle museet markant. Gennem de sidste fire år er museet blevet revitaliseret og professionaliseret – herunder med særligt fokus på udvikling og implementering af bredtfavnende formidlingstiltag, udstillinger og publikumstilbud, som på få år har sikret en besøgsfremgang på 60 %.