Ny udstilling på Tekstilmuseet fortæller i ord, lyd og billeder historien om den midtjyske tekstilindustri i det 20. århundrede. Det er historien om dramatiske op- og nedture – om vækst, der sprængte alle rammer, og om udflytninger, fabrikslukninger og syersker, der mistede deres arbejde, da den globale virkelighed bankede på.

MADE IN MIDTJYLLAND – en ny udstilling på Tekstilmuseet

I 1950’erne eksploderer tekstilindustrien og byerne boomer. Mænd og kvinder ansættes på fabrikkerne eller starter deres egne i kældre og baghuse – og helt nye livsvilkår opstår. Made in Midtjylland er fortællingen om, da Danmark blev moderne – og hvordan tekstilindustrien i det midtjyske ikke kun trak tråde ud i det lokale område og resten af landet, men også til resten af verden.

Gennem originale genstande, farverige illustrationer, digitale installationer, film og personlige, levende fortællinger fra de mennesker, som var med til at forme industrien, lader udstillingen dig komme helt tæt på den unikke historie om den midtjyske tekstilindustri. Det sker i autentiske rammer og med en markant og nytænkende scenografi, hvor tekstiler og maskiner gennemsyrer designet.

Udstillingsdesign & scenografi: Torden & Lynild
Grafisk Design: Heavy
Digitalt Design: Kiss the Frog
Adresse: Tekstilmuseet, Vestergade 20, 7400 Herning
Udstillingen åbnede 1. juni og er permanent – læs evt mere her.

Laura Liv Weikop, museumsdirektør
+45 91 89 88 68 / llw@museummidtjylland.dk