Nyt fritidstilbud til børn i alderen 8-13 år

Drømmer du om at udforske fortidens mysterier og få lov at røre ved ægte oldsager? Har du lyst til at lave en spændende udstilling? Eller er du bare nysgerrig efter at opleve, hvad der sker på et museum udenfor åbningstiden?

I løbet af fire tirsdage kan du blive børnearbejder på Klosterlund Museum og sammen med museumsinspektøren prøve kræfter med nogle af de mange spændende opgaver og oplevelser, som man kan møde, når man arbejder på et museum.

DET KOMMER VI TIL AT LAVE

5. marts 2019 kl. 17-18.30
Vi skal på opdagelse i museets gemmer. Er der ting, vi kunne tænke os at undersøge nærmere? Du kan komme helt tæt på oldsager, der er tusinder af år gamle, og være med til at gætte på, hvad de mon har været brugt til, og hvad de kan fortælle af historier. Måske får vi brug for både lup og mikroskop! Lige som voksne museumsforskere skal vi også tegne, fotografere eller skrive lidt om de opdagelser, som vi gør.

2. april 2019 kl. 17-18.30
Vi tager hul på arbejdet med en ny udstilling, som vi skal lave i fællesskab. Vi skal tænke over hvilke ting, vi gerne vil udstille, og hvem udstillingen skal være henvendt til. Hvad vil vi gerne vise og fortælle? Og hvad får vi brug for? Montrer, spots, udstoppede dyr eller digitale medier?

7. maj 2019 kl. 17-18.30
Vi skal ud og se, om vi kan gøre arkæologiske fund på jordoverfladen. Vi skal også opleve hvordan man kan få ny viden om historien ved at prøve ting på egen krop. Hvordan hugger man for eksempel flint, og hvordan var det at gå klædt som i jernalderen. Ja, og så skal vi selvfølgelig også videre med vores udstilling.

4. juni 2019 kl. 17-18.30
Vi skal færdiggøre vores udstilling, og gøre klar til udstillingsåbning for jeres forældre, søskende, naboer og venner. Du må gerne invitere alle, du kender!

ALDERSGRUPPE: 8-13 år

TIDSPUNKT: Første tirsdag i måneden (5/3, 2/4, 7/5 og 4/6) kl. 17-18:30

STED: Klosterlund Museum, Kragelundvej 6A, 7442 Engesvang

PRIS: Hele forløbet koster 100 kr. pr. barn. Der er begrænsede pladser og tilmelding efter først-til-mølle-princippet.

Forældre, som afleverer børn og har lyst til at blive på museet kan benytte tiden til at drikke en kop kaffe i museets café, kigge på udstillingerne eller gå en tur i den smukke natur omkring Bølling Sø.

JULIE LOLK

Museumsinspektør