Vi er på Museum Midtjylland glade for at kunne præsentere vores nye direktør: Kristine Holm-Jensen.

Kristine er et velkendt ansigt på museet, hvor hun har været de sidste 14 år. De seneste år har hun været souschef og leder af museets Afdeling for Nyere Tid.

Ansættelsesudvalget, som bestod af repræsentanter fra museets Styrelse, repræsentanter for Herning og Ikast-Brande Kommuner og rekrutteringsfirmaet Genitor, har siden foråret, hvor museets tidligere direktør Laura Liv Weikop forlod stillingen, været i gang med en spændende proces. En proces hen imod – ikke blot at finde en ny direktør – men også at formulere visionerne for museets videre arbejde de næste år frem. Det har været et stærkt ansøgerfelt med mange meget kvalificerede kandidater.

” Vi havde 26 ansøgere til stillingen, og jeg tør godt sige, at det var et ekstremt stærkt felt. Jeg er både glad og ret stolt over, at Museum Midtjylland efterhånden har gjort sig så godt bemærket, at vi har kunnet tiltrække så kompetente ansøgere, som det her har været tilfældet.

Ud fra dette stærke felt har et enigt ansættelsesudvalg peget på Kristine som den helt rigtige til jobbet. Kristine har de kompetencer, der skal til, for at føre museet videre i arbejdet på at indtage en mere aktiv rolle i lokalsamfundet ved at lade kulturhistorien komme tættere på og gøre den mere relevant for endnu flere.

CITAT: MARIANNE BJØRN, FORMAND FOR STYRELSEN FOR MUSEUM MIDTJYLLAND

Udover at være et velkendt ansigt på museet, er Kristine Holm-Jensen også et kendt ansigt i den midtjyske offentlighed. Hun har sat Museum Midtjylland på landkortet i kraft af sin mangeårige forskning og formidling i tekstil- og beklædningsindustriens historie. Senest var hun i 2018 en af hovedkræfterne bag etableringen af den permanente udstilling ’Made in Midtjylland’, som er et af museets store satsninger. Samme år udgav hun bogen ULD, som netop dykker ned i den midtjyske tekstilhistorie fra 50’erne og frem. Mange kender også Kristine fra utallige foredrag i og uden for Midtjylland, samt fra optrædener på TV og i radio.

AMBITIONERNE FOR MUSEET

Kristine kommer til at stå i spidsen for et ambitiøst museum, som ønsker at spille en mere aktiv rolle i lokalsamfundet og være med til at sætte kulturhistorien på den kulturelle dagsorden.

Museum Midtjylland har gennem de seneste år netop slået sit navn fast som et museum, der er i konstant udvikling og udmærker sig ved at formidle lokalhistorie med et blik for både lokale og nationale perspektiver. Kristine Holm-Jensens rolle bliver at føre museet videre i denne retning.

”Med mig ved roret går Museum Midtjylland en fremtid i møde, hvor vi prøver kræfter med, hvad det vil sige at være et lokalhistorisk museum. Vi skal ud og blande os i den kulturelle debat både lokalt og nationalt og indgå i netværk og projekter med potentiale for tværfagligt samarbejde. For mig handler det om, at kulturhistorien bliver en vigtig stemme i den offentlige debat, og at vi tør gå ind i diskussioner, som er uvante for et museum. På den måde vil vi søge grænserne for, hvilken rolle et museum skal spille i samfundet. Jeg glæder mig helt vildt til at udvikle museet i den retning i samarbejde med museets medarbejdere, frivillige og Styrelse, ”

CITAT: KRISTINE HOLM-JENSEN, NY DIREKTØR FOR MUSEUM MIDTJYLLAND