NY UDSTILLING OM STENALDERJÆGERNE VED BØLLING SØ

Museum Midtjyllands arkæologiske udgravninger har siden 1930’erne afdækket sporene fra nogle af Danmarks første beboere, som levede og interagerede med naturen i området for 12-9.000 år siden. En ny udstilling på Klosterlund Museum bringer nu historien om livet blandt de allerførste stenalderjægere frem i lyset!

HOT SPOT I JÆGERSTENALDEREN

De arkæologiske spor har vist, at Bølling Sø var et hot spot i jægerstenalderen! Allerede efter istidens afslutning for 11.500 år siden dukkede de første rensdyrjægere op ved søen. I årtusinderne derefter blev området flittigt brugt af jæger-samlere, der levede i små grupper på evig vandring og udnyttede landskabets muligheder fuldt ud. Nogle steder besøgte de kun ganske kortvarigt, men de bedste steder vendte de tilbage til igen og igen.

Historien om stenalderjægerne ved Bølling Sø er historien om vores tidligste ophav. Det er også fortællingen om tråde, der forbinder nutiden med den fjerneste fortid på en helt konkret måde gennem et ganske særligt landskab. Udstillingen på Klosterlund formidler, hvordan livet udfoldede sig blandt de tidligste beboere i på netop dette sted. Samtidig det udstillingens formål, at gøre fortællingerne fra fortiden, levende og relevante for de mennesker, som besøger stedet og landskabet i dag.