Melodi Grand Prix-kjoler fra 1981 til 2018

Dansk Melodi Grand Prix står klar i kulissen, og man kan kun blive glad, når tylskørter, glimmer og popmusik forenes i den folkelige fest i februar. I år er Herning vært, og derfor fejrer vi selvfølgelig med på Tekstilmuseet.

Med særudstillingen Glitter, glimmer og pailletter udstiller vi 14 dragter, som danske sangere og værter har båret i Dansk Melodi Grand Prix og Eurovision Song Contest. Der er mulighed for at nærstudere Debbie Camerons kjole fra 1981, da hun sammen med Tommy Seebach sang Krøller eller ej. Man kan se alle detaljerne i Birthe Kjærs røde kjole fra 1989-hittet Vi maler byen rød eller sammenligne den røde nuance i 80’erne med Annette Heicks røde værtskjole fra 2017.

Melodi Grand Prix‘et er populært som aldrig før, og tøjet får i dag næsten lige så meget opmærksomhed som musikken. Var kjolen for vovet? Var det dér ikke et nazi-kostume? Tøjet bliver diskuteret og bedømt af ivrige fans – og nogle gange får fansene deres vilje.

FERNISERING FREDAG D. 1. FEBRUAR KL. 15.00-17.00
Alle er velkomne til åbningsreceptionen fredag d. 1. februar og arrangementet er gratis. Formanden for Danske Melodi Grand Prix-fans, Johann Sørensen åbner udstillingen, og museet er vært for en forfriskning.

Alle dragter er venligst udlånt af Danmarks Radio.

Udstillingen kan ses frem til d. 31. marts

ANNE LINE TRØLLUND NIELSEN