Anne Mette Larsens tekstile tur gennem Midtjylland

I særudstillingen Midtjyske tæpper har fire midtjyske lokaliteter været igennem Anne Mette Larsens tekstile vridemaskine.

Anne Mette Larsen har igennem mange år som væver og kunsthåndværker skabt et personligt udtryk karakteriseret af et anarkistisk farvevalg og en stram lodret/vandret komposition. Over for dette håndværk henter hun forskellige benspænd i sine omgivelser. Hun stiller sig den opgave, at formidle konkrete fakta, lovmæssigheder, behov eller tilfældigheder i sine værker.

Det udefrakommende benspænd er i denne udstilling de fire lokaliteter: Tinnet krat, hvor Skjernåen og Gudenåen har deres udspring, Klostermølle ved Mossø og Badeanstalten og Skovvillaen ved Silkeborg. Resultatet er en serie tæpper produceret på Røros Tweed i Norge.

Udstillingen illustrerer den kunstneriske tilblivelsesproces: hvordan går man fra fire lokaliteter til ni unikke uldtæpper? Det indebærer mønsterdannelse, farvevalg, tekniske og kunstneriske indkredsninger. Det færdige produkt er smukke, uopslidelige tæpper, der formidler deres forankring i Midtjysk kulturhistorie.

FERNISERING TORSDAG D. 7. FEBRUAR KL. 16.00-18.00
Ved ferniseringen byder museet på et glas øl, og alle er velkomne. Arrangementet er gratis.

Udstillingen Midtjyske tæpper kan ses på Tekstilmuseet fra d. 8. februar til d. 25. august 2019. D. 17. marts kl. 14.00 er der foredrag med Anne Mette Larsen. Læs mere om dette på www.museummidtjylland.dk

KRISTINE HOLM-JENSEN

Afdelingsleder og Formidlingschef