SÆRUDSTILLING PÅ TEKSTILMUSEET

Sokker – Kulturhistorie, kunsthåndværk og design

Fra d. 21.09.2018 – 06.01.2019
Tekstilmuseet, Vestergade 20, 7400 Herning

Vi bruger og kender dem alle: sokker. Men hvad er det egentlig for et håndværk og en historie, som ligger bag de to stykker tekstil, vi næsten hver dag tager på fødderne? Og hvordan kan man tænke det nyt, så en sok ikke bare er en sok?

I udstillingen SOK IT UP! udforsker tekstildesigner Sky Lucy Young sokken som tekstilt designobjekt og kunsthåndværk. Målet er at se på sokken med nye øjne – og resultatet er en række formeksperimenter, en udførlig designproces og en hyldest til strømpen som håndværk.

Udstillingen SOK IT UP! er derfor en nytænkning af traditionerne og kulturhistorien, som finder sted gennem et fokus på håndværket og en kunstnerisk fortolkning af egnen baseret på de mange farverige, historiske fortællinger, folkeviser, malerier, fotografier og tekstiler.
Så er sokken bare noget, vi tager på og affinder os med som en nødvendighed? Eller er det langt mere end det?

Velkommen til SOK IT UP!

KONTAKT: