Klosterlund Museum, 18. – 31. august

Nært knyttet til Klosterlund Museum er en gruppe kvinder og enkelt mand, som brænder for uld og håndarbejde. Nu udstiller de udvalgte produkter fremstillet på museet gennem ti år.

På åbningsdagen d. 18. august kan du opleve workshops med blandt andet filtning, spinding, plantefarvning og nålebinding. Du kan også høre om tilblivelsen af museets store billedtæpper, der illustrerer historien ved Bølling Sø fra istid til nutid.

ULDSJÆLE

Uldgruppen på Klosterlund Museum består i dag af 21 entusiastiske medlemmer, der i 2008 fandt sammen om fælles interesser for to ting: Dét at skabe smukke ting af uld og dét at være en del af deres lokale museum – Klosterlund Museum. Museet ejede på daværende tidspunkt et større fårehold, og ulden fra fårene blev udnyttet til en række forskellige projekter.

Blandt andet producerede den flittige gruppe (uld)ildsjæle en serie af store billedtæpper i samarbejde med den daværende museumsinspektør Søren Toftegaard Poulsen og kunstneren Hakon Jensen.

BILLEDFORTÆLLING FRA BØLLING SØ

Det tog godt to år at skabe de fire billedtæpper (fra 2011-2013), der på smuk og pædagogisk vis illustrerer 15.000 års historie ved Bølling Sø. Det samlede værk vidner om en kompliceret proces og indeholder over 25 forskellige farver fra planter, svampe m.m., der findes i naturen i området omkring museet.

Ud over at gruppen på 10. år mødes under museets tag og afprøver såvel nye som gamle teknikker, så indgår de også som frivillige i en række forskellige arrangementer på museet året rundt.

Udstillingen af uldgruppens værker er primært arrangeret af gruppen selv og kan besøges frem til 31. august 2018.

PRAKTISK INFORMATION

Tid: 18. – 31. august 2018

Sted: Klosterlund Museum, Kragelundvej 6A, 7442 Engesvang

Pris: Gratis entré