Søndag den 12. august kl. 12-16 er det igen tid til den traditionsrige søndagsfrokost på Frilandsmuseet Herning. Medbring familien og madkurven og tag på søndagsudflugt i det grønne med fællessang, smagsprøver, gamle lege og meget andet for både børn og voksne.
Der vil i eftermiddagens løb være masser af aktiviteter for både børn og voksne. Du kan prøve kræfter med både uldaktiviteter og rebslagning, gamle lege, ligesom du kan lære at snitte på snittebænken. Husk også at slå en handel af med hosekræmmeren, der i dagens anledning medbringer sit uldbylt, som er spækket med tekstile varer fra Tekstilmuseet.

På gårdspladsen foran stuehuset underholder et spillemandsorkester med autentisk spillemandsmusik. Landsbylaugets medlemmer viser også gerne rundt i de historiske huse og i den populære udstilling om livet på Jens Nielsens bondegård. Du kan også møde biavleren, der fortæller om biavlens betydning for lokalegnen og demonstrerer slyngning af honning, som der vil være smagsprøver på.

I år fejrer vi, at den gamle smedje fra Fjelstervang har fået nyt stråtag. I den anledning vil Landsbylaugets tækkemand demonstrere tækkearbejdets ædle kunst, ligesom der vil være en mindre udstilling af gammelt tækkeværktøj. I smedjen kan du også opleve smedenes arbejde med jern over den gloende ild. Som noget ekstraordinært vil museets arkæologer demonstrere jernudvinding, ligesom der vil blive afholdt en økseworkshop.

I år byder vi atter velkommen til Herning Husflid, der vil demonstrere trædrejning og meget andet. Gå heller ikke glip af smagsprøver på de spændende og hjemmelavede kryddersnapse, som Uldjydernes Bjesklaug medbringer.

Find et solrigt – eller skyggefuldt – sted, slå dig ned med familien og nyd en søndag i Herning 1800-tals landsby. Tag gerne tæpper med til at sidde på. Hvis solen ikke er i søndagshumør, rykker vi hele programmet indenfor.

Der er gratis entré for både børn og voksne.

Husk også, at Frilandsmuseet Herning holder åbent hver torsdag kl. 9.00 – 12.00.

Praktisk information:

Tid: Søndag den 12. august kl. 12.00 – 16.00. Dørene åbnes kl. 11.00.
Sted: Frilandsmuseet Herning, Museumsgade 32, Herning.
Pris: Gratis

KONTAKT: