Ny udstilling om tørveindustriens storhedstid ved Bølling Sø

Fredag 3. maj, kl. 15-17
Klosterlund Museum, Kragelundvej 6A, 7442 Engesvang

Klosterlund Museum inviterer til udstillingsåbning! Museet har lavet en omfattende nyopsætning af museets udstilling om tørveindustriens storhedstid ved Bølling Sø. – Og det skal fejres med en udstillingsfest!

Udstillingen Tørveeventyret fortæller om et skelsættende lokalt industrieventyr, der involverede mange mennesker – både mænd, kvinder og børn – og som satte Bølling Sø på landkortet.

Bølling Sø er i dag en rekreativ perle i det midtjyske, hvor naturoplevelsen og roen trækker mange mennesker til året rundt. Men tidligere var der på stedet en stor tørvemose, som summede af liv og larm. I starten af 1900-tallet var mosen nemlig arbejdsplads for mange hundrede mennesker, og den var centrum for en stor tørveindustri, der skabte grundlag for opsving og befolkningstilvækst.

Det er museets håb, at den nye udstilling vil lukke fortællingen om tørveeventyret ved Bølling Sø op for flere og ramme et bredere publikum.