Hvad lavede farfar mon, når han fik fri fra arbejde?
Udgangspunktet for forløbet er børnenes egen fritid. Herefter tager vi tilbage til 1950’erne, da farfar og farmor var unge. Hvad mon de lavede, når de havde fri? Fritid opstod nemlig i takt med, at flere begyndte at arbejde på en af Midtjyllands mange tekstilfabrikker.
Igennem leg, dialog og tegning får vi sat ord på, hvad børnene laver i deres fritid. Med udgangspunkt heri går vi på opdagelse i Tekstilmuseets sanselige udstillinger og undersøger, hvad farfar og farmor har lavet i deres fritid. Ønsket er at gå forrest og skabe et rum, hvor nysgerrighed og fantasi kan få lov til at blomstre. At vi derefter i fællesskab og i mindre grupper kommer historierne i møde, både vores egne og farfars og farmors. Vi oplever også deres arbejde, hvis de, som mange, arbejdede på en af Midtjylland mange tekstilfabrikker.
Forløbet afvikles i Tekstilmuseets fantastiske omgivelser, hvor de gamle fabrikshaller bringer industrialiseringen helt tæt på. Når vi lukker øjnene her, kan vi dufte, mærke og høre fortiden. Med alle sanser rejser vi i fællesskab tilbage til farfars og farmors fantastiske fritid.
Alderstrin:
5-6 år
Varighed:
1 time
Pris:
600 kr.
Industrialisering, fritid og ensomhed i 1950’erne. Et undervisningsforløb, hvor eleverne sammen med landarbejderen Niels flytter til tekstilbyen Herning. Niels skal have købt et vækkeur, så han kan møde til tiden på fabrikken. Men mon han får en ven, og hvad med kærligheden?
Dette undervisningsforløb ønsker at inspirere til læring om livsvilkår og fællesskaber inden for tekstilindustrien i Herning. At formidle de ændringer, som unge i 1950’erne oplevede, når de skulle flytte fra gårdene ude på landet og ind til byen.
En rød tråd i forløbet af livsvilkår og fællesskaber, som relateres til elevernes egen hverdag igennem deres fritid. Ønsket er at inspirere til en fortrolighed med dansk historie med et afsæt i Hernings tekstilhistorie. Via leg og dialog vil vi styrke elevernes samarbejdsevner og fællesskabsfølelse. Undervejs i forløbet vil eleverne bl.a. skulle løse opgaver med taktile elementer samt prøve på egen krop at arbejde på akkord.
Forløbet afvikles i Tekstilmuseets fantastiske omgivelser, hvor de gamle fabrikshaller bringer industrialiseringen helt tæt på. Lukker vi øjnene her, kan vi bruge fortiden til at forstå os selv i nutiden. Og hvad hvis vi kigger ud i verden? Hvordan ser det ud med livsvilkår og fællesskaber der?
Klassetrin:
0., 1., 2., 3., 4., 5., 6.
Varighed:
1½ time
Pris:
900 kr.
Industrialisering, fritid og ensomhed i 1950’erne. Et undervisningsforløb, hvor eleverne sammen med landarbejderen Niels flytter til tekstilbyen Herning. Niels skal have købt et vækkeur, så han kan møde til tiden på fabrikken. Men mon han får en ven, og hvad med kærligheden?
Dette undervisningsforløb ønsker at inspirere til læring om livsvilkår og fællesskaber inden for tekstilindustrien i Herning. At formidle de ændringer, som unge i 1950’erne oplevede, når de skulle flytte fra gårdene ude på landet og ind til byen.
En rød tråd i forløbet af livsvilkår og fællesskaber, som relateres til elevernes egen hverdag igennem deres fritid. Ønsket er at inspirere til en fortrolighed med dansk historie med et afsæt i Hernings tekstilhistorie. Via leg og dialog vil vi styrke elevernes samarbejdsevner og fællesskabsfølelse. Undervejs i forløbet vil eleverne bl.a. skulle løse opgaver med taktile elementer samt prøve på egen krop at arbejde på akkord.
Forløbet afvikles i Tekstilmuseets fantastiske omgivelser, hvor de gamle fabrikshaller bringer industrialiseringen helt tæt på. Lukker vi øjnene her, kan vi bruge fortiden til at forstå os selv i nutiden. Og hvad hvis vi kigger ud i verden? Hvordan ser det ud med livsvilkår og fællesskaber der?
Klassetrin:
0., 1., 2., 3., 4., 5., 6.
Varighed:
1½ time
Pris:
900 kr.
I 1959 begyndte Poul Christensen Trikotagefabrik i Ikast at producere éngangshygiejnebind under navnet RAVA Hygiejnebindsfabrik. De havde tre automatiske maskiner, der tilsammen producerede 360 bind i timen bestående af cellulose og bomuld. Før dette brugte kvinder hjemmelavede bind som var strikkede eller af gamle klude.
Dette forløb tager udgangspunkt i denne maskine, som i dag står i Tekstilmuseets fabrikshal.
Igennem opdagelse, dialog og øvelser vil forløbet udfordre eleverne og give dem mulighed for at diskture normer, værdier og køn i et samfunds- og bæredygtighedsmæssigt perspektiv. Eleverne laver bl.a. kropskronologier med udgangspunkt i museets historiske mannequiner.
Vi kommer ind på spørgsmål som: Hvad var vigtigt for kvinderne i 1950’erne, når de skulle vælge et hygiejnebind? Var det økonomi og praktik, der fyldte mest? Og hvad gjorde det for forbruget, at de gik fra genbrugelige bind til éngangsbind? Undervejs i forløbet vil eleverne arbejde med at kortlægge deres egne værdier ift. økonomi, forbrug og praktik: Skal nutidens samfund betale for gratis bind til kvinder? Og hvor meget belaster det egentlig miljøet med engangsprodukterne?
Forløbet kan bruges ind i historie og samfundsfag, men også i seksualundervisningen. Det afvikles i Tekstilmuseets fantastiske omgivelser, hvor de gamle fabrikshaller bringer industrialiseringen helt tæt på. Lukker man øjnene her, kan vi bruge fortidens levede liv til at forstå os selv i nutiden.
Klassetrin:
7., 8., 9., 10.
Varighed:
1 time
Pris:
600 kr.
Hvordan mon en fabrikant fik sin fabrik til at give overskud? Hvilke produkter, hvor mange medarbejdere og hvad med reklamer?
Et undervisningsforløb, hvis formål er at sætte eleverne ind i nogle af de problemstillinger, en fabrikant stod med i 1950’erne-1980’erne.
I grupper repræsenterer eleverne hver en nyopstartet tekstilvirksomhed i 1950’erne. Deres virksomhed! Undervejs i forløbet tager de beslutninger om, hvordan deres virksomhed skal drives, og til slut kommer de med et kvalificeret bud på de værdier, som virksomheden bygger på. Mon den vil overleve?
Afsættet er de problemstillinger, som en fabrikant stod med, når han skulle opstarte en virksomhed i tiden efter 2. verdenskrig. Hvordan han måtte ændre kurs for at sikre sin virksomheds overlevelse som en følge af de forandringer, verden bød på i tiden 1940-1980’erne.
En rød tråd i forløbet er forandringer og følgerne heraf, som relateres til elevernes egen hverdag, fx fællesskaber. Formålet er at inspirere til en fortrolighed med dansk historie i en global sammenhæng med afsæt i Hernings lokale tekstilhistorie. Museet ønsket at styrke elevernes samarbejdsevner og nysgerrighed via dialog og fortælling. At eleverne, med udgangspunkt i deres egen nutid, bruger fortidens forandringer til at reflektere over fremtiden.
Rammen er museets udstillinger. Kom og vær med!
Klassetrin:
7., 8., 9., 10.
Varighed:
1 time
Pris:
600 kr.
Fra hedebonde til fabrikant. Mulighederne var til stede i 1950’erne og mange midtjyderne tog dem. Tag eleverne med på en guidet tur på Tekstilmuseet.
Hør den fascinerende historie om Midtjyllands forandring fra fattig hedeegn til blomstrende industrisamfund. Teknologi, infrastruktur og kraftkilder skabte en eksplosiv vækst omkring midten af 1900-tallet. Byerne boomede og fabrikker sprang frem i kældre og baggårde i takt med at mænd og kvinder strømmede ind til de midtjyske byer for at få job i tekstil- og beklædningsindustrien. Men i slut-1980’erne outsources der og industrien rykker væk og skaber helt nye betingelser for den danske tekstilindustri.
Sammen med en museets formidlere oplever eleverne de livsvilkår, som midtjyderne måtte tilpasses sig i 1950’erne og frem. Hvilket arbejde kunne de få og mon fritid var en mulighed? Kvinder, mænd og børns liv ændrede sig drastisk i denne tid.
Målgruppe:
Ungdomsuddannelse
Varighed:
1 time
Pris:
600 kr.
Har I brug for materiale til undervisningsforløb? Her kan I dykke ned i undervisningsmateriale, som I kan lave hjemme på skolen. Blandt andet ‘Miraklet på heden’ som er for udskolingen og ungdomsuddannelser. Materialet omhandler tekstilindustriens eksplosive udvikling i efterkrigstiden, og hvordan det påvirkede hele Midtjylland.
I skoleåret 2024/2025 tilbyder vi alle folkeskoler i Herning Kommune to gratis forløb. I kan frit vælge mellem vores undervisningsforløb på Tekstilmuseet, Herningsholm Museum og Klosterlund Museum på tværs af alderstrin.
Dyk ned i vores forløb her på siden og kontakt os på undervisning@museummidtjylland.dk eller +4554588066 for at booke jeres gratis forløb.
Vil du booke et undervisningsforløb eller har du spørgsmål?
Kontakt os på:
undervisning@museummidtjylland.dk eller på +4554588066 i telefontiden mandag til torsdag kl. 12.30-16.00.
I kan se en kort film om vores museer før jeres besøg her.
Ønsker I at besøge os på egen hånd bedes I give besked til os på: undervisning@museummidtjylland.dk inden jeres besøg.