Brynje fra Hedegård

Hedegård – her og nu

Nu går Museum Midtjyllands arkæologer i gang med en længe ventet udgravning ved Hedegård – lige syd for Ejstrupholm.

Sammen med studerende fra Aarhus Universitet og Københavns Universitet, medarbejdere fra Moesgaard Museum og Horsens Museum skal Museum Midtjyllands arkæologer grave i maj og august.

Gravpladsen blev udgravet første gang i 80’erne men nyere undersøgelser viser, at der også er en stor befæstning under mulden – og det skal nu undersøges.

Vi vil gerne invitere alle interesserede til en hyggelig og spændende aften på Ejstrupholm Skole torsdag d. 1. februar.

Her vil Martin Winther Olesen, arkæolog fra Museum Midtjylland og Orla Madsen, arkæolog fra Horsens Museum, fortælle mere om projektet. Du kan også møde lokale ildsjæle som Helle Drongstrup fra lokalrådet i Ejstrupholm og Malene Elkjær-Christensen, som er arkæologistuderende og fra Ejstrupholm.

Vi har brug for dig

Mød op den 1. februar og hør mere om projektet – og vær med! Udover udgravningerne kommer der nemlig også til at være pop-up museum og andre arrangementer sideløbende med udgravningerne.

Ikast-brande Kommune har gavmildt doneret 50.000 kr. til formidling omkring udgravningerne, og vi vil så gerne høre jeres ideer og lave noget sammen.

Læs mere om Hedegård her.

01.02.2024

Kl. 19.00-21.00