Menstruation som tabu - i projektet bind og bæredygtighed på Tekstilmuseet

Menstruation som tabu

OBS. Dette arrangement var oprindeligt planlagt til den 13. april, men vi er desværre blevet nødt til at udskyde det til d. 11. maj.

Kvinder, tabu og hemmelige reklamer  – Hvordan sælger man en vare, som man ikke må tale om?

Kom med og få et unik indblik i Tekstilmuseets magasiner. Sammen med en museumsformidler går vi på tekstilmagasinet og finder de gamle strikkede og fabriksproducerede hygiejnebind frem. Sammen skaber vi et rum for dialog og giver fortidens kvinder et sprog. Menstruation var i starten af 1900-tallet så tabubelagt, at det ikke havde et sprog. Hvad gjorde producenterne, når de skulle sælge en vare? Hvordan valgte de at markedsføre hygiejnebind?

Arrangementet er todelt. Første del er i museets magasin, hvor I får en unik mulighed for at se de originale genstande, der normalt er pakket ned. Anden del er en strikkecafe med kaffe og kage, hvor I kan lære at strikke hygiejnebind efter en opskrift fundet i museets gemmer. Du kan strikke et bind, fuldstændigt som mange andre kvinder har gjort det tidligere, eller måske har du lyst og mod til at udfordre det lidt på farvevalget.

Arrangementet er gratis og inkl. materialer til et strikket bind. Dette kan lade sige gøre med støtte fra Kultursamarbejdet i Midt- og Vestjylland.

Arrangementet er en del af projektet Bind og Bæredygtighed. Det er også muligt at deltage i det andet arrangementer i projektet: Strikkede bind, frigørelse & fællesskab som finder sted d. 13. april.

11.05.2023

Kl. 18.30-20.30