Strikkede bind, frigørelse og fællesskab

Kom med til første arrangement i projektet Bind og bæredygtighed, hvor vi skal på guidet tur og strikke og snakke!

En aften med fokus på kvindekønnet, frigørelse og et opgør med et af fortidens tabuer – menstruationen. På Museum Midtjylland skaber vi et rum for dialog, hvor vi med en guidet tur i udstillingen tager udgangspunkt i tekstilindustriens kvinder. For hvordan var overgangen fra livet på landet til livet ved symaskinerne? Kvinderne fik egne penge i hænderne og nye muligheder åbnede sig.

Arrangementet er todelt. Første del er i udstillingerne med museets formidler, hvor I får en indsigt i og viden om kvindefrigørelsen. Vær med når vi tænder Danmarks antagelige eneste historiske hygiejnebindsmaskine. Anden del er en strikkecafe med kaffe og kage, hvor I kan lære at strikke hygiejnebind efter en opskrift fundet i museets gemmer. Du kan strikke et bind, fuldstændigt som mange andre kvinder har gjort det tidligere, eller måske har du lyst og mod til at udfordre det lidt på farvevalget.

Arrangementet er gratis og inkl. materialer til et strikket bind. Dette kan lade sige gøre med støtte fra Kultursamarbejdet i Midt- og Vestjylland.

Arrangementet er en del af projektet Bind og Bæredygtighed. Det er også muligt at deltage i det andet arrangement i projektet: Menstruation som tabu finder sted d. 11. maj.

Tekstilmuseet er et safe space.

OBS. dette arrangement var oprindeligt planlagt til d. 30. marts, men på grund af sygdom er vi desværre blevet nødt til at udskyde det til d. 13. april.

13.04.2023

Kl. 18.30-20.30