romerne kommer. åbning af udgravningen ved Hedegård

Romerne kommer

I pinseweekenden d. 18. og 19. maj åbner vi udgravningen ved Hedegård med et brag.

Oplev udgravningen af en 2000 år gammel jernalderlandsby med tilhørende befæstning. Du kan kigge arkæologerne over skuldrene mens de graver og besøge udstillingen på pladsen.

Vi får besøg af romerske legionærer og germanske krigere i fuld udrustning. Der vil være kampe, kl. 11 og 14 begge dage – og også mulighed for at se jernalderhåndværk.

Hele familien kan dyste i forskellige udendørs lege, og prøve bueskydning.

Trænger I til at hvile benene efter kampene, kan I slå jer ned ved bænkene og få stillet sulten og tørsten ved en af madboderne.

Hvorfor graver vi?

I slutningen af 80’erne blev jernaldergravpladsen Hedegård udgravet nær Ejstrupholm. Her fandt arkæologerne langt flere rige grave og våbengrave end normalt. Siden da har det været et mysterie hvorfor der netop på dette sted er opstået et betydeligt høvdingesæde. Nu skal Museum Midtjylland, Museum Horsens og Moesgaard Museum grave ved Hedegård på ny for at få svar. Læs mere om historien bag her.

Udgravningerne finder sted i perioden 18. maj – 30. august. Der vil være mulighed for guidede ture og besøg i udstillingen på pladsen i hele perioden.

Se mere om booking af guidede ture og arrangementer i perioden på denne side. Du kan også tilmelde dig vores nyhedsbrev, og få info direkte i din indbakke.

18.05.2024 - 19.05.2024

Lørdag kl. 10-16 & søndag kl. 10-15