Bogpræsentation på Herningsholm Museum

Det er med stor glæde at Blicher-Selskabet nu igen kan udsende en stor samling af noveller til Blicherlæsere i form af bogen Blicher og herregårdene. Dette markeres med en bogpræsentation på Herningsholm Museum lørdag den 7. oktober ved Blicher-Selskabets formand Erik Harboe. Han stopper dette efterår som selskabets formand efter 34 år.

Det drejer sig om Blichers fem store klassiske noveller Brudstykker af en Landsbydegns Dagbog, Røverstuen, Eneboeren på Bolbjerg, Jøderne paa Hald og Fjorten Dage i Jylland, der lægger handlingen på fem kendte jyske herregårde, samt to noveller, der foregår ved Limfjorden og er skrevet på hans gamle dage, nemlig Vinhandleren og Herremanden og Livø.

Bogen er redigeret af Erik Harbo og illustreret med prospekter af danske herregårde med tegninger af Ferdinand Richardt og udgivet i årene efter 1844. Bogen udgives af Blicher-Selskabet og Olufsen Bøger i samarbejde med Blichermuseer i Jylland.

Forsidens træsnit af Povl Christensen med den lille Blicher udklædt i sin grandonkel Steen de Steensens omsyede dragt minder os om den herremand Blicher kunne være blevet, hvis han havde arvet Aunsbjerg efter sin grandonkel Steen de Steensen.

På dagen vil lokalhistoriker og bestyrelsesmedlem i Fonden for Blicher-Museet på Herningsholm, Kurt Jørgensen, byde velkommen, ligesom de frivillige ildsjæle i Herningsholmlauget efter bogpræsentationen vil servere kaffe og kage.

Det er gratis at deltage, og tilmelding er ikke nødvendig.

07.10.2023

Kl. 14.00