Hverdagskunst på villaveje i Ikast. Foredrag med Carsten Jensen på Herningsholm Museum

Hverdagskunst på villavejene i Ikast

Tirsdag den 28. februar stiller vi skarpt på den bynære kunst. Her vil Carsten Jensen fortælle om  hverdagskunsten på villaveje i Ikast med udgangspunkt i hans bog af samme navn.

Vi skal bl.a. høre historien om hverdagens kunst i Højrisparken i Ikast. Her stiftede 14 lodsejere i starten af 1970’erne et konsortium, der etablerede en privat udstykning med 214 parcelhusgrunde med monumentalt kunst på villavejene til følge.

Vi skal også høre om koblingen til tidens happenings fra den eksperimenterende kunstskole, der blev etableret i København af Troels Andersen og Poul Gernes i starten af 1960’erne, med kollektive materiale-afprøvninger, det fri samfund og den første sommer i Thy-lejren og kollektiver til kunstproduktion og afprøvninger af nye familieformer til hverdagen på de søndagstomme villaveje i Ikast.

Udover at være forfatter er Carsten Jensen til daglig kulturkonsulent ved Ikast-Brande Kommune.

28.02.2023

Kl. 19.00-21.00

Pris: 90 kr. (50 kr. for medlemmer af museets støtteforeninger og medlemmer af Historisk Forening).

Herningsholm Museum

Herregårdsparken 1, 7400 Herning